Del nou 'servey de tartranes’ (1911) al primer auto de línia (1920)
Un “servey de tartranes”, que surt de Borredà a les dues de la matinada i passa pel poble d’Alpens a les quatre.
En la pàgina 4 de l’edició del vespre del diari La Veu de Catalunya del dijous, 8 de juny de 1911, publicaven la notícia següent:
“A Borredà ha començat aquests díes un nou servey de tartranes, que surt de Borredà a les dues de la matinada, passa pel poble de Alpens a les quatre y arriba a Sant Quirze de Besora a les sis del matí, hora que surt el tren correu que arriba a Barcelona a les nou y quaranta minuts.
Combinat ab tren de vianants que surt de Barcelona a les dues y arriba a Sant Quirze a les cinch y trenta cinch de la tarda [si fa o no fa, com avui dia. Tampoc ha canviat gaire, la cosa], surt dita tartrana, passant per Alpens a les vuit y arriba a Borredà a les dèu del vespre.
Aquest servey pera la conducció de vianants —afirmen—, vindrà ben apropòsit pera’ls pobles del Alt Bergadà, que ab un dia’s podrà fer el và y vé de Barcelona, podentse invertir quatre hores y mitja a la cuitat, ben diferent d’ara, que pera anar a Barcelona, utilitsant dita vía, se necessiten tres dies.
Dit nou servey era esperat ab viu afany per la gent d’aquestes fèrtils y pintoresques montanyes, plenes de vida sempre, agrícola, y també industrial, y que pera’l seu millor desenrotllo necessiten medis de comunicacions ràpides.”
1rs. autos de línia. Font: Històries del transport per carretera de Catalunya
A la secció Notícies De Fora de l’edició del vespre de La Veu de Catalunya del 9 de juliol de 1912, es fan ressò de l’ampliació del servei de carruatges:
“A Borredà —publiquen— ha començat a funcionar una tartrana en combinació ab el tren que surt de Barcelona a la una y 46 minuts de la tarda y arriba a Sant Quirse de Besora a les 5’40. Ab lo qual s’es a Barcelona [Borredà] a les deu del vespre; y marxant de Borredà a les quatre del matí s’arriba a Sant Quirse a les 8 y pot agafarse’l tren que passa a les 8’12 y arriba a Barcelona a dos quarts d’una de la tarda, segons el nou itinerari que desde’l 15 del corrent regirà a la línia de Sant Joan.
El trànsit de viatgers, que durant l’estiu aumenta desde Borredà a Sant Quirse, passant per Alpens, fa necessari aquest aument de carruatges, que resulta de gran utilitat pels tranzeunts y pel comerç.”
Nou anys després que La Veu de Catalunya es fes ressò del nou “servey de tartranes” entre Borredà i Sant Quirze (1911), l’edició del vespre del dilluns, 2 d’agost de 1920, publicava:
“Fa un mes, poc més o menys, que la companyia de tartanes, que feia el trajecte de Sant Quirze a Berga, les va suprimir, utilitzant per a fer l’esmentat servei un bell i lleuger autor. Aquest passa per Alpens a les cinc i a las deu del mati, essent una gran comoditat per als viatgers de la nostra comarca.
Però cridem l’atenció dels encarregats de vetllar pel bé públic, o a qui correspongui, sobre dues coses: Primera, que l’auto és insuficient per a transportar el gran nombre de persones que desitjarien aprofitar-lo per a llurs excursions, veient-se moltes persones de tots sexes i condicions obligades a seure damunt la carrosseria de l’auto, essent així que no té cap condició per a portar gent en l’esmentat lloc.
Cal que s’hi posi remei abans no s’hagin de deplorar accidents, i segona, que el servei de la correspondència està molt abandonat.”
A la mateixa secció, titulada “De les terres catalanes / Llussanès“, afegeix:
—No fa pas gaires dies que ens veiérem honorats per la visita dels dos germans, fills d’aquest poble, Josep i Ramon Casals, deixant-nos un amable record dels dies que fruirem de la seva amable i afectuosa companyia.
—S’ha inaugurat en aquest poble la germandat «L’Auxili», d’assegurances per a malalties, essent ja molt considerable el nombre d’associats que s’hi han inscrit. [La Mutualitat Privada d’Alpens, “la Hermandad el Auxilio” (1920–1940)]
—Després de penosa malaltia, ha mort el propietari i fabricant de llonganisses En Josep Cruells. Q.E.D.
—Hem tingut una bona pluja, quedant ja assegurada la collita de tardaneries.
No et perdis la narració d’un viatge amb tartana llarga que fa Josep Pla en el seu llibre Un senyor de Barcelona (Les Tartanes. pàg. 89-91), edicions Destino, 1951.
C O N T E X T
Quan es publica el primer article (l’any 1911), el poble té poc més de 460 habitants.
En Josep Plans té 35 anys i en Miquel Casals, 32.
Fa 22 anys de la visita de Santiago Rusiñol, 15 anys de la publicació de la Geografia de Catalunya (no et perdis el capítol sobre la “Tributació: Catalunya i Espanya”) i en fa 14 de la publicació (des de Venècia) del testament polític de Carles VII. Joan Prat i Roca, el ferrer, complirà 13 anys d’aquí a poc.
En fa 11 de la visita d’Antoni M. Alcover (l’autor del Diccionari català-valencià-balear), 10 del ple apogeu de la Cobla Infantil d’Alpens i vuit de la visita de César A. Torras, en la qual ens descriu l’arribada en tren a Sant Quirze i la pujada amb tartana fins al poble, amb un fred de mil dimonis.
L’avi Sala té poc més de 7 anys. Fa poc més de 7 anys, també, de l’harmonització de la nadala “Fum, fum, fum” per part del pradenc Joaquim Pecanins, en fa 6 que vam ser portada de la revista Catalunya Artística, i en fa 4 de la celebració de la primera edició de la Fira de Novembre. Joana Matia (que de gran esdevindrà mestra i primera alcaldessa del poble) i el poeta Agustí Bartra ronden els tres anys.
Programes del primer quart del segle ⅩⅩ (1906 – 1925)