Del dia que el tren Renard va passar per Alpens
Un carrilet de carretera que, durant set dies, va recórrer les carreteres més importants de la província de Barcelona.
Conta la llegenda que l’agutzil, un home que tenia fama de tenir-los ben quadrats, emprenyat com estava per l’ofensa rebuda, va deslligar un dels carros i el va empènyer rodant ramal avall fins que es va encastar en els bocois de davant de cal Ton.
D’aleshores ençà, que cada any, per la Festa Major, el jovent del poble ─sempre tan engrescat─ sol treure el carro de cercavila demanant que els veïns els donin bon mam per tal de commemorar la gesta de l’agutzil i oblidar l’ofensa del pas del tren Renard pel poble.
Dissabte, 4 d’abril de 1908. Sembla Festa Major. Tot el poble està de potes enlaire per tal de rebre aquesta espècie d’eruga mecànica que ─diuen─ és com un carrilet amb rodes per anar per la carretera.
─M’han dit que aquest trasto pot anar a més de deu quilòmetres per hora ─li comenta l’alcalde al secretari mentre esperen que acabin de muntar la tarima al Ramal. I quina tarima, veuràs: tres carros ─dos de costat i un de través al mig─ tots ells entapissats i engalanats fins els daixonses, com si d’un altar de la festa del Corpus es tractés.
La canalla no té escola, les fàbriques fan festa, els pagesos no han anat al camp i els botiguers, com sempre, fan la viu-viu a veure què punyetes passa. Tothom està a l’expectativa.
El rector, molt emocionat per l’esdeveniment, fins i tot ha canviat l’hora de la missa i —saltant-se les més elementals normes eucarístiques— ha deixat el tàlem a l’Ajuntament per tal de poder rebre com cal a les autoritats que, diuen, viatgen en el tren.
Dalt de la tarima de l’envelat, la cobla infantil d’Alpens interpreta les marxes del passant de la Dansa, embogida d’il·lusió.
Tothom va de vint-i-un botó.
—Redéu, sagal —exclama l’Alcalde. Vols fotre el fotut favor de no emprenyar tant, sembles una mosca collonera! Ves a buscar el teu germà i foteu el camp amb els altres cap a la Roca de la Lluna a esperar el tren. I vigileu, que aquest trasto diuen que corre molt.
—Només ens faltaria que es fotés mal algú, ara ─diu l’Alcalde, una mica atabalat, al rector, que —per cert— s’ha fet acompanyar del vicari i tres escolans equipats amb els ornaments de gala. Tots plegats, foten una patxoca d’allò més.
L’agutzil, emprenyat com sempre, repenja l’escala del Teatre Nou al carro; repassa els boixos que engalanen la tarima; deixa anar uns quants renecs, com de costum; s’allisa els cabells, no em facis dir com; i saluda, de refilada, a l’Alcalde per tal assegurar-li que tot està a punt.
—Ja ve, ja ve! ─crida la canalla, esvalotada, mentre les dones del poble, amb la del mestre al capdavant, aprofiten per repartir les últimes banderoles que han improvisat amb quatre flassades de colors ben vius.
Precedida per un soroll que retruny per tot el Ramal, la màquina del tren enfila, fatxenda, el revolt de cal Nofret amb tres vagons enganxats a la cua. Aquest monstre imponent, equipat amb unes rodes que riu-te’n tu de les del carro del Tremolosa, sembla sortir de l’infern, acollona!
L’expectació és impressionant. El tren Renard, amb gran parsimònia, es planta davant del Ramal. La màquina, que treu fum per tot arreu, arrossega dos vagons carregats de gent que saluda des de les finestres i un tercer —que sembla de càrrega— amb un home negre com el carbó enfilat dalt del sostre que va fent adéu amb la mà… mentre el tren, ara molt a poc a poc, com qui se’n fot de tot plegat, enfila irremeiablement, carretera amunt.
—Quins collons, no s’ha parat! ─remuga l’Alcalde.
Tot el poble s’ha quedat mut… Amb el cap cot i sense dir res, els alpensins desfilen Ramal avall, cadascú cap a casa seva, mentre el campaner —que no s’ha assabentat de res— fa tritllejar les campanes de valent, tal com havien quedat.
Publicava La Vanguardia, el segon diumenge després del pas del tren Renard per Alpens
“Se han dado ya por completamente terminadas las pruebas oficiales del tren Renard que ha recorrido con éxito completo los más importantes pueblos de esta provincia, salvando todos los obstáculos y demostrando sus excelentes condiciones prácticas.
Las ventajas del tren Renard, que ya obtuvo el voto favorable de ia comisión de la Diputación provincial que fue á Francia á estudiarlo, han quedado plenamente demostradas en sus múltiples excursiones por las deficientes carreteras que ha recorrido en período de prueba.
En su última excursión fue, por parte de los técnicos, objeto de elogios sin reserva la facilidad c»n que pueden manejar desde el motor todos los carruajes que compongan el tren por grande que sea el número de éstos. Para llegar á conseguirlo ha habido necesidad de resolver un roblema de propulsión continua que no solamente establece la fuerza del motor con los coches que le siguen, sino que marca las curvas por aquél trazadas con la misma exactitud y siguiendo matemáticamente la huella de las primeras ruedas. De suerte que por allí donde pasa el coche-motor sin sufrir contratiempo, necesariamente han de pasar los coches que le siguen, por grande que sea el riesgo.
Puede asegurarse que se ha resuelto en definitiva el viejo pleito de los ferrocarriles secundarios, pues con los trenes Renard todo ello se reduce á enganchar tras de un motor de gran potencia los vagones de carga si se trata de organizar un servicio de mercancías ó trenes de un chasis de velocidad si se organiza uno de viajeros. Las ventajas son enormes, porque, además de resultar innecesario todo el material inmóvil que se precisa para el tendido de una línea férrea, más las obras importantes que ello significa, reúne la ventaja inmensa de poderse utilizar el material exclusivamente en aquellas líneas donde y cuando se tenga la seguridad del éxito económico.
Los invitados á la excursión de despedida quedaron muy complacidos de las explicaciones y de los obsequios de que fueron objeto por parte del director de la empresa M. Dumas, quien les atendió con exquisita amabilidad.”
⇒ Aquí pots consultar el PDF dels diaris de l’època que certifiquen la veracitat del pas del tren Renard per Alpens. De la llegenda que et sóc contat ─penses bé!─ no en diuen ni papa.
I si, com jo, no havies sentit a parlar mai d’aquest carrilet de carretera, potser et poden interessar aquests enllaços:
— “El Tren Renard en Barcelona” – El tranvia 48, el blog de Ricard Fernàndez.
— “Tren Renard” – Revista de obras públicas (1907) José Maria Ortega.
— “Sant Antoni de Susterris sota el ciment i les aigües, més” – Quina la fem?, de JM. Mir.
— “Locomovil o tren Renard 3” – Imatges sobre rodes, de Xavier Castells.
— “L’efímer Tren Renard” – Terrassa – Blog del Rafael